تکنولوژی دیجیتال در شتابی فزاینده هر روز پدیده ای را عرضه می کند که درک ویژگی ها و خصوصیات آن شگفتی ساز است. آخرین دوربین فول فریم شرکت سونی که قرار است در یک ماه آینده وارد بازار شود، تحولی عظیم در صنعت دوربین سازی است. 

امکاناتی که این کارخانه برای این دوربین معرفی کرده دل هر مخاطب و دوستدار عکاسی یا تصویربرداری را با خود می برد. گرچه مدیر فروش این شرکت هم ابراز کرده “ما همچنان به نوآوری و تحول در دنیای تصویر ادامه خواهیم داد و شرکت های رقیب، توان رقابت را نخواهند داشت”.

سنسور فول فریم با رزلوشن 61 مگاپیکسل و داینامیک رنج یا دامنه تحمل نوری 15 پله نوری برای آنها که با تصویر آشنا هستند، فوق العاده است. تا حالا دوربینی با این ابعاد و این امکانات تولید نشده. برای ثبات تصویری یا استابیلیزر از پنج محور کمک گرفته شده و وضوح صفحه نمایشگر ان 5.7 میلیون نقطه است کا باورنکردنی است.قدرت عکاسی 10 فریم بر ثانیه تا هفت ثانیه و نهایت وضوح و فرمت RAW بی نظیر است.

567 نقطه وضوح دارد که دست عکاس را برای واضح سازی دقیق و با سرعت باز می گذارد. شرکت سازنده اعلام کرده که چه در واضح سازی برای عکاسی و چه واضح سازی برای تصویربرداری، این دوربین عملکرد بسیار بهتر و دقیقتری نسبت به مدل های قبلی دارد و بنابراین فعلا هیچ شرکتی دوربینی با این قدرت و امکانات تولید نکرده است.

سرعت انتقال تصویر و اتصال به Wi-Fi نیز ارتقاء یافته و قابل مقایسه با دوربین های قبل نیست. با کامپیوتر و یا دستگاه موبایل نیز قابل سازگاری است و کنترل های اساسی را میتوان از دور انجام داد.

قدرت تصویربرداری 4K و بهره گیری از همه سنسور از ویژگی های دیگر این دوربین است. دوربین های حرفه ای سوپر 35 معمولا قیمت های بسیار بالایی دارند اما برای این دوربین که قیمت 3500 دلار پیش بینی شده، به نظر مقرون به صرفه می آید.

میکروفون های حرفه ای که اتصال XLR دارند نیز برای این دوربین تعبیه شده و می توان صدابرداری کاملا استاندارد و حرفه ای را با آن انجام داد. در تصویربرداری تا 14 پله نوری یا Dynamic Range را تحمل می کند 14 پله نوری به معنی این است که از روشن ترین قسمت صحنه تا تیره ترین قسمت صحنه حتی اگر مقدار نور 16.000 بار اختلاف داشته باشد، سنسور این دوربین می تواند این اختلاف نوری را ثبت کند.

به طور معمول برای دوربینی با این مشخصات در دنیای حرفه ای تصویربرداری نمی توان کمتر از 30 هزار دلار پرداخت کرد، بنابراین این دوربین از لحاظ قدرت، کیفیت و قیمت، فعلا یک شاهکار محسوب می شود.

می توان تصور کرد که شرکت های رقیب نیز در حال عرضه محصولاتی در حد این دوربین باشند. سئوال اساسی این است که آیا در زمان کم، می توانند دوربینی با این مشخصات را عرضه کنند تا مشتریان خود را نگه دارند؟ منطق بازار حکم می کند که اگر در زمانی کوتاه مثلا 100 روز نتوانند محصولی مشابه تهیه کنند، مشتریان بسیاری را از دست خواهند داد.

قطعا شرکت های پاناسونیک، کانن، نیکون، فوجی فیلم در تکاپو هستند. منتظر می مانیم تا نتیجه معلوم شود. شرکت سونی همواره توانسته است در لحظه ای بزنگاه، نوآوری و خلاقیتی انجام دهد و بازار را تصاحب کند. احتملا یک بار دیگر، شرکت سونی معادلات سایر شرکت های تولید دوربین را به مخاطره انداخته است.